piątek, 19 września 2014

Liczby

Dziś będzie lekcja matematyki (hesabu). Na początek nauczymy się liczyć do stu:

źródło: Teach Yourself Swahili

Jak widzicie, sprawa jest dość prosta. Wystarczy zapamiętać cyfry od jednego do dziewięciu i nazwy dziesiątek. Dalej tworzymy już według schematu: dziesięć i jeden, dziesięć i dwa, dwadzieścia i trzy, trzydzieści i cztery. I to w języku suahili oczywiście na. Warto od razu zaznaczyć, że liczebniki sita, saba, tisa i kumi (6,7,9,10) są nieodmienne. Przez co odmieniają się liczebniki? Przez klasy oczywiście. Ale o klasach będzie osobny wpis, bo to rozległy temat. Na razie chodźmy dalej:
1 000 - elfu
100 000 - laki
1 000 000 - milioni 

Tyle informacji wystarczy, żeby zapytać, który mamy rok:
Huu ni mwaka gani? 
Mwaka to rok, w liczbie mnogiej - miaka. 
Ni elfu mbili kumi na nne. - Jest 2014. 
W wypadku dłuższych liczba spójnik na pojawia się tylko pomiędzy przedostatnim i ostatnim elementem. 

Una miaka mingapi? - Ile masz lat? 
Una umri gani? - W jakim jesteś wieku? 
Nina miaka ishirini na sita. - Mam 26 lat. 
Umri to wiek, a -ngapi to odmienny zaimek oznaczający ile. Trzeba go uzgodnić z klasą rzeczownika, stąd przedrostek mi- w pytaniu o wiek. 

Możemy też zapytać, kiedy ktoś się urodził:
Umezaliwa mwaka gani? 
-zaliwa to forma bierna czasownika kuzaa, czyli rodzić. 
Nimezaliwa mwaka wa elfu moja mia tisa themanini na nane. - Urodziłem/urodziłam się w 1988 roku. 



1 komentarz:

  1. A nie wiedziałem że jest taki fajny kanał na youtubie ;) Super ze jest po angielsku. Modża, mozna sie uczyc ;)

    OdpowiedzUsuń