sobota, 25 lipca 2015

Moja ulubiona piosenka w suahili


Temat lipcowej akcji W 80 blogów dookoła świata mamy naprawdę wdzięczny. Muszę się przyznać, że nie zastanawiałam się ani chwili. Moja ulubiona piosenka w suahili może być tylko jedna: Baba Yetu, czyli.... Ojcze Nasz. Muzykę napisał chińsko-amerykański kompozytor Christopher Tin w 2005 roku, kiedy to jego były współlokator, projektant gier komputerowych Soren Johnson, poprosił go o napisanie utworu do nowej gry Civilization IV. Tin zdecydował się na chóralną wersję Modlitwy Pańskiej w suahili. Sukces utworu musiał zapewne zaskoczyć samego twórcę. Kompozytor został nominowany do Nagrody Grammy i był to pierwszy przypadek w historii przyznania tej prestiżowej nagrody ścieżce dźwiękowej z gry komputerowej. Utwór w wykonaniu Soweto Gospel Choir i Królewskiej Orkiestry Filharmonicznej znalazł się też na wydanej cztery lata później płycie Calling All Downs. Krążek zawiera dwanaście adaptacji klasycznych pieśni, m.in. po japoński, mandaryński, polsku, maorysku, w łacinie oraz sanskrycie, żadna jednak nie dorównuje Baba Yetu.  


A oto tekst modlitwy w suahili. Tłumaczenie chyba wszyscy znacie. 

Baba yetu, yetu uliye
Mbinguni yetu, yetu amina!
Baba yetu yetu uliye
Jina lako elitukuzwe.

Utupe leo chakula chetu
Tunachohitaji, utusamehe
Makosa yetu, hey!
Kama nasi tunavyowasamehe
Waliotukosea usitutie
Katika majaribu, lakini
Utuokoe, na yule, muovu e milele!

Ufalme wako ufike utakalo
Lifanyike duniani kama mbinguni.
(Amina)


Posłuchajcie też innych fajnych piosenek z całego świata:

Austria
Viennese breakfast : Austriacka melodia do klaskania

Chiny
Biały Mały Tajfun: Ulubiona chińska piosenka

Francja
Français-mon-amour: Moja ulubiona francuska piosenka
Między Francją a Szwajcarią: Nieco o francuskiej muzyce
Francuskie i inne notatki Niki: France - wielki powrót już wkrótce!
Madou en France: La playlist 100% française
Love For France: Dobra francuska muzyka, przegląd osobisty

Gruzja
Gruzja okiem nieobiektywnym: Misza jest super, czyli historia jednej piosenki

Irlandia
W Krainie Deszczowców: Moja ulubiona irlandzka piosenka

 Kirgistan
O języku kirgiskim po polsku: Moja ulubiona kirgiska piosenka

Niemcy
Językowy Precel: Moja ulubiona niemiecka piosenka
Niemiecki po ludzku: Moja ulubiona piosenka po niemiecku

Rosja
Rosyjskie Śniadanie: Najsmutniejsza piosenka świata
Dagatlumaczy.pl: "Raj utracony" czyli moja ulubiona rosyjska piosenka

Stany Zjednoczone 
Specyfika języka: Lekcja idiomów z ulubioną piosenką
Angielski dla każdego: Moja ulubiona piosenka
Head Full of Ideas: W 80 blogów dookoła świata #16
Papuga z Ameryki: Ulubiona amerykańska piosenka - znowu trochę o Papudze

Szwecja
Szwecjoblog: TOP 3: Moja ulubiona muzyka a język szwedzki

Turcja
Turcja okiem nieobiektywnym: Wszystko skończone, czyli taka sobie turecka piosenka

Wielka Brytania
English at Tea: Top 3 wakacyjnych hitów z Wielkiej Brytanii
Włochy
Obserwatore: Azzurro - piosenka zwycięzców
Studia,parla,ama: Moja ulubiona włoska piosenka 

15 komentarzy:

  1. Czyli to modlitwa chrześcijan.

    OdpowiedzUsuń
  2. nie pomyślałabym w życiu ze to Ojcze Nasz - o wiele pogodniej i beztrosko brzmi :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale fajnie, to jedyna piosenka, którą znam w suahili :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nieoczywisty wybór, ale jaki ciekawy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zgadzam się z komentarzami wyżej - po pierwsze, że nieoczywisty wybór, po drugie, że po odsłuchaniu, bez Twojego opisu, nigdy nie wpadłabym na to, że to może być modlitwa! Brzmi bardzo pogodnie, budująco, bardzo "filmowa" aranżacja. Super, na pewno zapamiętam ten wpis z tej edycji podróży w 80 blogów!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to wybór o tyle nieoczywisty, że nie jest to utwór, który powstał w obszarze kultury suahili i który byłby tam powszechnie znany i lubiany (znaczy aranżacja muzyczna, bo nie modlitwa). Ale muszę się przyznać, że od tradycyjnego taarabu, który bazuje na muzyce arabskiej, boli mnie głowa, a z bongo flava, którą to nazwę najchętniej tłumaczę jako hiphopolo, to się co najwyżej można uczyć języka. ;)

      Usuń
  6. Jeszcze ja, jeszcze ja. Zapomniałam się, dorzucisz mnie do listy? https://papugazusa.wordpress.com/2015/07/26/ulubiona-amerykanska-piosenka-znowu-troche-o-papudze/ Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  7. :D Jestem ogromnie zaskoczona :) Ale chętnie będę się modlić w takim rytmie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale ciekawa historia! Jak widać wystarczy zmienić melodię i aranżację i ciężko się zorientować co to za pieśń, a jeszcze jak jest soundtrackiem w grze, to już tylko wtajemniczeni wiedzą o co chodzi ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Cudna wersja. Bardzo mi się podoba to wykonanie. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Hej, rozjaśniła mi się pogoda za oknem, gdy włączyłem dźwięk, dzieki! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapraszam do posluchania piosenkarza Mzungu Kichaa. ciekawe teksty i aranzacja. Np. https://youtu.be/pkc6qNFRvNE
    Ciekawe piosenki ma tez Profesa J

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam, mam pytanie. Ostatnio po głowie mi chodzi piosenka, właśnie w języku suahili. Śpiewa ja zespół składający się z kobiet i mężczyzn.z teledysku pamiętam, że jedna z kobiet była blondynką. Teledysk to bardzo stare dzieje ale pamiętam w tle tamtamy. I jakieś słowa w stylu 'umbe sabriva uumba e' (napisane ze słyszenia). Pamiętam, że zespół wydał płytę bo ja za swoich dawnych lat miałam ich kasetę i słuchałam jej prawie do zdarcia. Czy mogę liczyć na pomoc w odnalezieniu tego zespołu?

    OdpowiedzUsuń
  13. Susz CBD w jakości premium to świetna alternatywa dla leków z apteki. Susz CBD oraz susz CBG wpływa pozytywnie na nasz organizm, pomaga się wyciszyć, pomaga wyjść z alkoholizmu.

    OdpowiedzUsuń
  14. to jest dobra piosenka, ja po tego typu nutach przeważnie muszę obejrzeć jakiś film z 4film.pl aby pożadnie się zrelaksować. Myślę, że to dobra opcja :)

    OdpowiedzUsuń