czwartek, 23 lipca 2015

Wskazywanie drogi


Mało było ostatnio praktycznego słownictwa, dlatego dziś chciałam pokazać Wam, jak zapytać o drogę i ją wskazać. Mogą się przydać poniższe słówka:

kwenda - iść
kuendelea - kontynuować
kuvuka - przechodzić, przekraczać
kupinda - skręcać, ale też schylać się
kugeuka - skręcać, zmieniać kierunek
kupita - mijać
kufuata - podążać
kuteremka - schodzić

barabara lub njia - droga
mtaa - ulica
kiwanja - plac, boisko
njia panda - skrzyżowanie
kipilefti - rondo
kulia - prawo
kushoto - lewo
moja kwa moja - prosto
hadi - aż do
tena - znów
mbali - daleko
karibu - blisko

soko - rynek
duka - sklep
posta - poczta
hoteli - hotel
ubalozi - ambasada
bustani - park
shule - szkoła
chuo kiku - uniwersytet
msikiti - meczet
kanisa - kościół
benki - bank
jumba la kumusho - muzeum
jumba la rais - pałac prezydencki
kituo cha basi - przystanek autobusowy
stesheni ya polisi - komenda policji
stesheni ya reli - dworzec kolejowy
stesheni ya basi - dworzec autobusowy
kiwanja cha ndege - lotnisko

Jak tego użyć?

Vuka barabara. - Przejdź przez drogę.
Pinda kulia. - Skręć w prawo.
Geuka kushoto. - Skręć w lewo.
Fuata njia hii. - Idź tą drogą.
Nenda moja kwa moja. - Idź prosto.

- Samahani bibi! Naomba msaada. Benki iko wapi?
- Nenda moja kwa moja mtaa Nyerere hadi njia panda. Pinda kulia. Utapita bustania na benki itakuwa mbele yako. 

- Przepraszam panią! Potrzebuję pomocy. Gdzie jest bank?
- Idź prosto ulicą Nyerere aż do skrzyżowania. Skręć w prawo. Miniesz park i bank będzie przed tobą.

Formą, które pogrubiłam w tym krótkim dialogu, poświęcę osobny wpis. Być od znajdowania się w jakimś miejscu nie jest bowiem w suahili, tak jak i w sporej części języków afrykańskich, tym samym być od bycia w ogóle. 

Dar es Salaam z lotu ptaka.
źródło: simbaadventures.com


1 komentarz:

  1. świetna strona, szukałam czegoś takiego :) nie przestawaj pisać :)

    OdpowiedzUsuń