piątek, 12 września 2014

Jak się nazywasz?


Dziś będzie krótko. Nauczymy się przestawiać. Gotowi?

Jina lako nani? - Jak się nazywasz?
Jina  to rzeczownik oznaczający imię, w liczbie mnogiej przyjmuje postać majina. Nani oznacza kto
Jina langu Magda. Unaitwaje? - Mam na imię Magda. Jak się nazywasz?
Kuita to czasownik o znaczeniu wołać. Kuitwa to jego forma w stronie biernej. Dosłownie pytamy więc: jak cię wołają. Moglibyśmy też zapytać: unaitwa nani. Samo je nic nie znaczy, ale często dodaje się ten element do pytań, żeby podkreślić pytajny charakter wypowiedzi. 
Moglibyśmy też przedstawić się tak, jak robi to sympatyczna pani w filmiku poniżej:
Mimi ni Medina. - Jestem Medina. 

W taki sam sposób możemy przedstawić też inne osoby:
Mume wangu jina lake... - Mój mąż ma na imię...
Mke wangu anaitwa... - Moja żona nazywa się...
Mchumba wangu jina lake.... - Mój narzeczony/narzeczona ma na imię...
Mama yangu jina lake... - Moja mama ma na imię...
Baba yangu anaitwa... - Mój tata nazywa się...
Rafiki zangu wanaitwa... - Moi przyjaciele nazywają się... 
Yeye ni mgeni wangu. - On/ona jest moim gościem. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz